Mentale Weerbaarheid.

Zelfliefde.

Assertiviteit.

Helen 

Geluk overkomt ons niet, maar geluk is het afgewerkte product van onze dagelijkse handelingen.

Wat als we bepaalde handelingen die ons geluk in de weg staan, niet beheersen? Meestal beseffen we zelfs niet dat we ons eigen geluk in de weg staan.

Er zijn nog velen in de maatschappij die ervan overtuigd zijn dat geluk iets zoals de loterij winnen is. Wat ik soms nog hoor zeggen is dat karma de reden is van gelukkig of ongelukkig zijn. “Het is mijn lot”. Dat is nu echt heel spijtig voor die mensen, dat zij hiervan overtuigd zijn. Want hun leven zou er helemaal anders kunnen uitzien.

Complexe PTSS.

Emotionele ervaringen uit onze kindertijd worden in ons onderbewustzijn opgeslagen. Zij bepalen hoe we ons later in dit leven positioneren. Hoe we relaties met anderen en onszelf aangaan. Onze geprogrammeerde ‘psyche’ zit in de vorm van emotionele herinneringen vastgeankerd. Als vanuit automatische piloot beelden wij dagelijks ons eigen unieke besturingssysteem van onze opvoeding uit. Deze laten zich voelen in specifieke reacties, verslavingen en weerkerende gedragspatronen. Emotionele flashbacks door complexe posttraumatisch stresssyndroom, maken dat we stilstaan en worstelen. We lijden. De symptomen zijn een chronisch gevoel van emotionele leegte, angst, verdriet, eenzaamheid en depressie.

Je hoort regelmatig zeggen: “Die persoon is getriggerd”.

Kleine triggers naar het traumatische geheugen maken het trauma weer levendig. Verdriet dat decennialang vastzit, zal zich in de vorm van een pijnlijke emotie laten voelen. En het lijkt wel of deze pijn vers is. Maar in feite is het oud zeer, dat nog altijd niet werd geheeld.

Je kent de uitspraak wel: “De waarheid kwetst”. In feite wordt hiermee bedoeld dat er iets gezegd werd, dat nog binnen die persoon leeft en zich daardoor bekritiseerd voelt. Voor iemand die heelde, is de waarheid niet kwetsend. Mogelijk nog steeds niet altijd leuk, maar in ieder geval niet kwetsend.

Hechtingsstoornis versus hechtingsproblematiek

Een hechtingsproblematiek of hechtingsstoornis is vaak later de reden waarom iemand ten prooi valt aan misbruik of zelf gaat misbruiken. Er zijn veel meer mensen niet goed gehecht dan dat er mensen zijn met een hechtingsstoornis. 25% tot 30% van de bevolking zou last hebben van een hechtingsproblematiek. 1% heeft last van een hechtingsstoornis. Een hechtingsstoornis is vaak onomkeerbaar. Een volwassene die als kind niet goed gehecht is, heeft dus niet meteen een hechtingsstoornis.

Een kind dat veilig gehecht is, heeft als baby geleerd dat zijn ouders onvoorwaardelijk van hem houden. De focus kan dan volledig op het kind zelf blijven, zonder dat het zich zorgen moet maken over zijn ouders. Zo ontwikkelt het kind zelfliefde en mentale weerbaarheid.

De hechting gebeurt met de personen die het kind meestal verzorgen. Deze hechting is nodig om te ontwikkelen tot een mentaal emotioneel gezonde volwassene. Want de hechtingsband dient als voorbeeld voor de relaties die het kind later in zijn verdere leven zal aangaan.

Hechtingsproblemen laten zich later voelen als een chronische leegte of een fundamenteel gevoel van eenzaamheid. Wat ik in mijn artikels omschrijf als ‘pathologische eenzaamheid’.

Gedachten en gedragingen.

Cognitieve Gedragstherapie bestaat uit een combinatie van ‘cognitieve therapie en gedragstherapie’. Het denken heeft een volledige invloed op ons gevoelsleven. Bij mijn therapie staat het denkgedrag centraal. Want je denken stuurt verder jouw handelingen aan. En jouw handelingen bepalen de uitkomst van jouw leven. Het heden en jouw toekomst.

Ik leer hoe je deze gedachten kan gaan sturen, zodat je op tijd kan ingrijpen nog voordat ze in handelingen worden uitgevoerd. Hoe iemand handelt, bepaalt verder hoe die persoon zich voelt. Het is een vicieuze cirkel van ‘denken en doen’ en ‘van doen en denken’.

Het doel van cognitieve gedragstherapie is dat gedachten (cognities) een invloed hebben op ons gedrag, en op hoe we ons voelen en omgekeerd.

Door deze therapie krijg je vat op jouw onderbewustzijn en kan jij je geconditioneerde besturingssysteem vanuit je kindertijd gaan herprogrammeren. Op die manier krijg je eveneens inzichten op jouw wijze van denken. Wat vele mensen met elkaar gemeen hebben is ‘piekeren’. Men denkt zich suf en de mallemolen draait in cirkels rond, door steeds hetzelfde onderwerp de ganse dag door te herkauwen en herbeleven. Daardoor lijden we aan slapeloosheid. We raken geen stap verder en ons leven staat stil.

Mentale Weerbaarheid versus Pleasegedrag.

Wie bij mij als slachtoffer van een narcist op de praktijk komt, heeft sowieso nadien mentale weerbaarheidstrainingen nodig en moet zelfliefde gaan ontwikkelen. Want het is niet omdat je geen contact meer hebt met je ex narcist, dat dan alles is opgelost. Dan begint het nog maar pas. Als jij niet leert neen zeggen en grenzeloos blijft. Duurt het niet lang of je trekt een nieuwe misbruiker aan. Een cluster B profiel test anderen uit op zoveel mogelijk ‘groen licht’. Als jij grenzen kan opstellen, neen zegt, en je ook aan die neen houdt, dan blijft het licht ‘rood’ en dan hebben zij geen schijn van kans meer om jou in het web van misbruik te trekken.

De weg naar emotionele volwassenheid.

Deze vorm van begeleiding vermindert jouw emotionele flashbacks aanzienlijk. Daardoor ga je sterk in het leven staan en automatisch de valkuilen van misbruik herkennen.

Doel van deze begeleiding.

Tijdens het gesprek zoeken we uit waar jij mee worstelt. Op basis daarvan krijg je inzichten, technieken en opdrachten mee naar huis om toe te passen. Het doel is dat je leert omgaan met emoties zoals angst, boosheid, verdriet, schuldgevoelens, gedragingspatronen. Hoe je nieuwe positieve relaties kan aantrekken en hoe je deze kan versterken. Een goede relatie begint altijd eerst bij jezelf.

Cognitieve Gedragstherapie helpt personen met een hechtingsproblematiek en de gevolgen hiervan. Zoals complexe PTSS, een liefdesverslaving, depressie, angststoornis, paniekstoornis, sociale fobie, pathologische eenzaamheid, pleasegedrag, zelfliefdetekort, emotionele afhankelijkheid en misbruik.

Geluk vind je op de eerste plaats.

En neen je bent geen narcist als jij eerst goed voor jezelf zorgt. Want als je zelf niet meer hebt, dan kan je ook niet meer aan anderen geven. Dat is de reden waarom alle slachtoffers een houdbaarheidsdatum hebben. Op een gegeven moment zijn ze zo leeg gegeven, dat hun lichaam opgeeft en ze niet meer in het misbruik verder kunnen.

Het verschil met een cluster B is dat die zichzelf steeds op de eerste plaats zet, door anderen te gebruiken en te parasiteren. Dit is wel een heel verschil met gewoon goed voor jezelf te zorgen. Want als jij jezelf niet op jouw eerste plaats zet, dan doet een ander het, en dan gaat die op jouw eerste plaats staan. Het is niet omdat jouw kindertijd je op die manier conditioneerde, dat het oké is om jezelf als volwassene weg te cijferen. Als je dit doet, zal je lichaam en geest in opstand komen en een spiegel voorhouden. Met alle gevolgen van dien. En de gevolgen zijn, dat jij nu deze tekst leest en op zoek bent naar hulp.

Mentale Weerbaarheid en Zelfliefde, gaan hand in hand.

Een gezonde dosis zelfliefde maakt jou gelukkig, zelfverzekerd en onafhankelijk. Wanneer je van jezelf houdt, laat jij je minder snel uit het veld slaan door dingen die om je heen gebeuren. Wanneer de focus op jezelf ligt, sta je niet meer toe dat een ander jou uit je evenwicht haalt. Een gebrek aan zelfliefde belemmert jouw geestelijke transformatie. Zonder zelfliefde bereik je nooit je ware potentieel en ontdek jij niet wat jouw ziel voor jou in petto heeft.

‘Als je dicht genoeg bij jezelf blijft en ontkoppelt van wat anderen over jou zeggen en denken. Dan zal je alle valkuilen van de heling overstijgen’.

Kenmerken van please-gedrag.

Overmatig beïnvloedbaar, steeds het goede in anderen te zien, overmatige consciëntieusheid, externe beheersingsoriëntatie, wazig zelfgevoel, emotioneel afhankelijk, faalangst, laag zelfbeeld, verlangen om aardig gevonden te worden, niet in staat zijn om neen te zeggen, verslaafd aan goedkeuring, te altruïstisch, neurotische naïviteit, emetofobie (extreme en irrationele angst voor overgeven), straatvrees, angsten, paniekaanvallen, over intellectualisatie, pathologische eenzaamheid, kan moeilijk alleen zijn, onvolwassenheid, …

Gaat direct op zoek naar een nieuwe relatie, als een bron van zorg en steun, zodra een intieme relatie beëindigd wordt.

Heeft moeite met het uiten van een meningsverschil met anderen, vanwege de vrees om steun of goedkeuring te verliezen.

Heeft moeite met het nemen van initiatieven of met het zelfstandig dingen ondernemen, eerder vanwege een gebrek aan zelfvertrouwen in eigen oordeel of capaciteiten.

Beschouwt zichzelf als sociaal onbeholpen, onaantrekkelijk als persoon, of minderwaardig ten opzichte van anderen.

Hoe starten we met deze begeleiding?

Na het eerste intakegesprek van 2 uur kan de gesprekstherapie van start gaan. Tijdens het eerste gesprek wordt het consultatieritme bepaald.

Wens je een afspraak?

Vraag dan vrijblijvend naar de agendamogelijkheden.

Neem contact op